Vår webbplats använder cookies för att göra navigeringen så funktionell som möjligt, och för att föra statistik om användningen. Klicka på "Läs mer" om du vill ha mer information eller neka ditt samtycke till alla eller några av våra cookies. Genom att klicka på "Jag förstår" kan du fortsätta att surfa på denna webbplats och accepterar våra cookies.

Jag och min maskin – SM 518 Profi

Artikel ur tidningen Maskinentreprenören nr: 9/2012           Läs mer om Doppstadts sortiment av SM-trumsiktar

jagoMinmaskin

Pär Claesson siktar med en grym och flexibel maskin

En trumsikt är rena drömmaskinen för dig som gillar transportband,
kugghjul, buller och brak. Förutom den stora femmeterstrumman finns inte
mindre än fem bandtransportörer, en 44 kilowatts dieselmotor och en fyra
kubikmeter stor lastningsficka med stengaller.

När den stora trumman börjar snurra fylls luften snart av ett moln av brunt
damm. För dagen är det kompost som siktas. Lukten påminner om skog
och fuktig jord med en liten anstrykning av hästskit.

– Vi har några ridskolor i trakten som lämnar sin skit hit, förklarar Pär Claesson
när han klättrar ur hjullastaren.

Alwex Transport AB:s material och återvinningsanläggning ligger i änden av
landningsbanan på Växjö Flygplats. Här huserar platschefen Michael Ljunggren
och Pär Claesson, som är inhyrd tillsammans med sin hjullastare.

Sedan fyra år tillbaka har de arbetat med att bredda produktionen
i anläggningen och den mobila trumsikten är en viktig komponent i arbetet.

– Jag kan inte påstå att jag visste något om trumsiktar när jag började,
konstaterar Pär. Men det har gått bra. Orden hinner knappt ut ur munnen
innan Michael lägger sig i och de två kumpanerna ger sig in i en ordväxling om
vem som egentligen är skyldig till den stora repan som löper utmed
trumsiktens ena sida.

De enas igen när frågan kommer om vilket som är bäst, trumsikt
eller skaksikt?

– Materialet blir mycket luftigare med en trumsikt, menar Michael. Anläggarna
säger också att jorden de får från oss är mycket lättare att kratta ut.
Dessutom är trumsikten bättre på att få bort rotogräs. Rötterna rullar ut därbak
istället för att skakas sönder i småbitar och gå igenom sållet som på en skaksikt.

Pär tycker att största fördelen med maskinen är att man kan börja sortera
tidigt på våren när det fortfarande är blött.

– Så fort tjälen släpper kan vi börja köra, konstaterar han. Bara man är noga
med att ställa in borsten på rätt avstånd så att den håller trumman ren.
Jag såg en borste en gång som monterats för nära sikten, varje borst var vikt
till en L-form. Inte bra.

Anläggningen tar emot byggrester, betongkross, asfalt, trädgårdsrester och
mycket annat från hela Växjö med omnejd. Man har fyra olika såll till trumsikten
och den kommer till nytta både för att sålla jordar och mycket annat.

Trädgårdsavfallet får ligga till sig ett år innan det siktas och när det gått igenom
sikten får komposten ligga ännu ett år. Det som inte passerar genom sållet
hamnar tillbaka i ursprungshögen och får ligga till sig ett år till. Då faller oftast
de stora bitarna sönder.

Fast det beror ju lite på vad de består av. En container märkt ”Trädgårdsavfall”
kan få ta emot de underligaste saker och Pär har hittat en halv moped, en byrå
och nu senast en gräsklippare i sin hög. Kanske inte riktigt vad man menar med
trädgårdsavfall.

Ungefär 700-800 timmar går trumsikten varje år och det händer att den får
se sig om i bygden.

– Den är grymt flexibel, konstaterar Pär. Bara tio minuter efter att jag kommit ut
till en kund har jag krokat av och kan börja köra. Trumman byter jag med
pallgafflarna och det tar bara tio minuter det också.

Maskinfakta:

Doppstadt SM 518 Profi
Motor: Daimler Chrysler OM
904 LA.
Motoreffekt: 44 kW.
Tillverkningsår: 2008.
Sikttrumma: 4,7 m lång, 1,8 m
diameter.
Totalvikt: 13,5 ton.
Totallängd: 14 m.
Tillbehör: stengaller, fyra
trummor med 6, 10, 20 och 40
mm hålstorlek.

 

 

 

 

Personfakta:

Pär Claesson
Ålder: 49 år.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Alvesta.
Företag: Sten Claessons
Åkeri AB tillsammans med brodern,
kör hjullastare åt Alwex
Transport AB.
Omsättning: 12 miljoner förra
året.
Fritid: Motorsport, körde själv
förr, nu är det släpkärra på
helgerna till sonens tävlingar i
rally och folkrace.

 

UPP