Press-release: "Elmia Waste & Recycling"

Hårdare krav och höjda skatter gör Elmia Waste & Recycling högintressant

Viktiga branschföretag kommer att storsatsa på fackmässan Elmia Waste & Recycling i Jönköping 30 maj - 1 juni 2006. Tid och plats är rätt, men viktigast är att nya lagar, regler och skatter tvingar fram investeringar i ny teknik.

Det här är 14:e upplagan av avfalls- och återvinningsbranschens egen fackmässa. Den flyttar hem till Jönköping och hålls samtidigt som den internationella bioenergimässan och konferensen World Bioenergy 2006.
– Det är mer relevant för oss än de mässor som tidigare gick parallellt med Waste & Recycling, säger Bo Lindström, säljare och mässansvarig på OP System AB.

OP System levererar sopbilar, krossar och blandare för avfall samt maskiner för hantering av avfall och vid återvinning. Delar av programmet riktar sig även till bioenergisektorn.

Rätt plats och tid

–Jönköping är rätt plats för oss. Vi deltar i flera andra mässor på Elmia. Fördelarna är att Jönkping ligger bra till för många och att det finns stora demonstrationsytor, anser Bo.

Samma uppfattning har Ulf Fridlund, säljare och mässansvarig hos sopbilstillverkaren Norba i Blomstermåla.
– Våra nyheter kräver plats utomhus för att demonstreras, säger han.

På Elmia Waste & Recycling 2006 hamnar utomhusområdet i centrum. I Stockholm, där mässan hölls förra gången, var det sämre ställt med demonstrationsytor. Det fick Norba känna av när de presenterade en världsnyhet, en gasdriven elhybridbil med vattenhydraulik. 15 bilar körs idag av avfalls- och återvinningsföretaget Renova i Göteborg. På den kommande mässan finns utrymme att visa vad den nya tekniken går för. Intresset är stort från hela världen.
–Vi hoppas även att kopplingen med bioenergimässan ska leda till fler internationella besökare, säger Ulf Fridlund.

Han påpekar att branschföreningen RVF har sitt årsmöte i Jönköping under mässdagarna, vilket garanterar att branschens viktigaste beslutsfattare är på plats. Att mässan flyttat från höst till vår talar också för att intresset kommer att bli större.

Nya skatter skapar behov

Men det främsta skälet till att Elmia Waste & Recycling lockar fler utställare och besökare är lagar, regler och skatter. Politikerna på EU-nivå försöker på alla sätt att förändra branschen till mer återvinning. Det främsta verktyget är höjda skatter.
–Branschen behöver ny teknik och det kommer vi att visa på Elmia Waste & Recycling, säger Bo Lindström.

Även OP System har ny och spännande teknik för framtidens sopbilar, bland annat fackindelning som gör att flera fraktioner kan hanteras separat i samma bil.

Förhoppningarna är stora på mässan från mässledningen och medarrangören RVF, Svenska renhållningsverksföreningen.
–Vi ser att kombinationen återvinning och bioenergi skapar intresse långt utanför Sverige. I Jönköping har vi resurser och utrymme för att ta vara på intresset och skapa nya kontakter och affärer, säger projektledaren Per Jonsson.

Källa: Elmia

UPP